donderdag 8 mei 2014

Mijn studietips: Om het je wat makkelijker te maken!

Hey,
Studeren, we hebben er allemaal moeite mee en al helemaal geen zin in. Soms kunnen we wel janken boven ons boek. Je snapt er echt niks van of weet niet hoe je iets moet aanpakken. Nou ben ik geen expert op dit gebied, maar toch wil ik je wat tips geven omdat ik door de jaren heen toch wel wat dingen heb geleerd en een beetje mijn manier heb gevonden van hoe je dingen het beste kunt aanpakken. Hiermee bedoel ik niet alleen dat je alle stof goed leert op de juiste manier, maar ook hoe je je tijd het beste benuttigd. Kijk je mee?


Oké ik verdeel mijn artikel in een paar losse categorieën, ik neem deze categorieën even door en dan ga ik eraan beginnen!
Categorieën:
Voorbereiding: Bij de voorbereiding vertel ik je wat je allemaal kunt doen om zo goed mogelijk te beginnen en alles netjes voor jezelf op een rijtje te kunnen hebben zodat je niets vergeet en zonder stress je kunt voorbereiden op je toets, een drukke week of een belangrijk examen. Voorbereiding is namelijk alles!
Plannen: Plannen is heel belangrijk en daarbij ook heel erg handig als je hoofd barst van alle dingen die je moet doen. Het is dan fijn om er even voor te gaan zitten en alle zorgen op papier (of in word) zetten.
Manieren om te leren: Er zijn heel veel verschillende manieren waarop je kunt leren en het een werkt beter dan het andere. Verder is het zo dat je bij het ene vak anders moet leren dan bij het andere. 
Materialen: Sommige materialen die gemaakt worden zijn nergens in het bijzonder goed voor, maar er zijn een aantal dingen die het leren of plannen een stuk makkelijker maken.
Huiswerk maken: Huiswerk maken vind niemand leuk en daarom is het ook lastig om er aan te beginnen, daarom geef ik tips over hoe je snel en effectief je huiswerk kunt maken.
Toetsen: Hoelang je ook op school zit, met toetsen hebben we bijna dagelijks te maken, ze kunnen je best wel wat stress geven (zeker als ze meetellen voor je examenjaar). Daarom is het belangrijk dat je dit goed aanpakt en weet hoe je dit moet doen.
Concentratie: Veel mensen hebben moeite om zich langer dan een kwartier te concentreren, wat vrij logisch is omdat je continu in een soort concentratie modus zit. Je komt uit school, bent moe en hebt geen zin om weer van alles te doen. Maar dat je je niet zo lang kunt concentreren hoeft je niet te belemmeren in wat je doet.

Nu je weet wat ik ga bespreken in dit artikel, ga ik beginnen.


Voorbereiding:
Voorbereiding is alles. Als je zomaar ergens lukraak aan begint, dan gaat dat misschien even goed maar later weet je niet meer wat je aan het doen was en het word uiteindelijk een grote rommel in je hoofd. Orde scheppen en goed kijken wat er moet gebeuren is heel belangrijk om niet het overzicht kwijt te raken. 
Ik leg je nu uit wat je wanneer wat het beste kunt doen. 
Huiswerk maken:
Als je een paar opdrachtjes moet doen is dit geen probleem, maar stel, je hebt een topweekend gehad en je komt er op zondagmiddag achter dat je een hele berg huiswerk hebt, hoe pak je dat dan aan? Dat is heel simpel, pak je agenda erbij en een stuk papier. Schrijf alles op wat je moet doen en begin eraan, als je klaar met iets bent zet je er een vinkje voor en markeer je wat je hebt gedaan. Veel mensen strepen iets door, maar dat zorgt voor een rommelige planning en dat willen we niet. Markeren dus!
Toets:
Voor een toets moet je altijd goed op tijd beginnen, houd altijd goed in de gaten wanneer je toetsen hebt en zeker bij de vakken waar je moeite mee hebt. Voor vakken waar je niet veel moeite mee hebt raad ik je aan een dag of 2 a 3 van te voren te beginnen. Voor vakken waar je moeite mee hebt sowieso een week en het liefst twee weken, zo ben je goed voorbereid en krijg je de tijd om alle stof goed op te slaan. Als je veel moet leren voor een toets kun je het beste de hoofdstukken of paragrafen verdelen over een bepaalde periode, je maakt dan een klein schemaatje en plant wat in op dagen dat je kunt leren, zo doe je alles in kleine stukjes en herhaal je alles op het einde. 

Als je je voorneemt om voor elke toets alles te geven heb je ook als je een slecht cijfer hebt nooit een slecht gevoel, omdat je weet dat je alles hebt gegeven.

Als je rust in je hoofd houd en op tijd begint, kan er niet zoveel mis gaan.
Plannen:
 Plannen is zo belangrijk, als je alles goed vooruit plant, kun je nooit voor verassingen komen te staan. Bovendien is het zo dat je meer rust hebt in je hoofd als je op papier hebt staan wat je moet doen. Een voorbeeld van een planning zie je hierboven, dit is hoe ik altijd plan. Je schrijft de dag en datum op en pakt je agenda erbij om te kijken wat je allemaal moet doen. Je schrijft dit netjes onder elkaar op en denkt goed na of je niks vergeet. Ik maak mijn planning voor de volgende dag altijd 's avonds, zo kan ik rustig gaan slapen.
Plan nooit te ver vooruit, dit is (uit mijn ervaring) totaal niet handig omdat er altijd dingen tussen komen. Ik plan het liefst gewoon de avond van te voren en als ik weet dat dat niet gaat lukken maximaal twee dagen vooruit.
Hier geld ook weer dat als je een toets hebt, je kunt het beste een lijstje of tabelletje maken van wat je moet doen, dit hoeft niet perse op papier en kan ook op Word of Exel. Zo heb ik bijvoorbeeld op de dag dat je dit leest een proefwerk natuurkunde waar ik al hard voor aan de slag ben. Ik heb in word een bestandje aangemaakt waarin ik opschrijf wat ik die week eraan moest doen, zo houd ik het overzicht.
Ook is het heel handig om ruim op tijd een samenvatting te maken van alles wat je moet leren. Als je een samenvatting maakt pik je onbewust al stof op en weet je waar het over gaat voordat je ook maar iets geleerd hebt.
Plannen zorgt voor discipline en voor orde, als je eenmaal gewend bent aan plannen wil je niet meer anders. Het werkt zoveel relaxter en eigenlijk gebruik je het papier als hersens en maak je ruimte vrij in je hoofd voor andere dingen. Ik kan wel zeggen dat ik er een beetje verslaafd aan ben geworden. Maar dat maakt helemaal niks uit want plannen is een goede zaak en het werkt ongelofelijk fijn en rustgevend.

 Manieren om te leren:
Samenvatten:
Er zijn verschillende manieren om te leren en voor de een werkt iets beter dan voor de ander, maar waarvan ik heilig overtuigd ben, zijn samenvattingen. Niet iedereen ziet er het nut van in maar dat is het wel. Je ontwikkeld je eigen manier waarop je het fijn vind om iets te leren en daardoor word het makkelijker om te leren dan vanuit een boek.
Stampen:
Niet met je voeten, maar met woorden en begrippen. Je schrijft de woorden of begrippen op papier met de betekenis erachter, leest ze een paar keer door en vervolgens leg je een papiertje ernaast en noem je alles op. Gewoon domweg alles uit je hoofd leren. Je hoeft niet eens te begrijpen waar het over gaat. Dat is natuurlijk wel handiger.
Kaartjes:
Veel mensen leren woordjes met kaartjes, ik doe dit zelf nooit omdat ik het een beetje teveel moeite vind. Het is volgens mij de bedoeling dat je kaartjes pakt en daar een woord op zet, op de achterkant staat de betekenis en je moet het kaartje dan uit de stapel halen als je het woord kent, een goed alternatief hiervoor is wrts .
Opdrachten maken:
Dit is vooral belangrijk bij de bétavakken, door opdrachten te maken oefen je jezelf om dingen op een bepaalde manier te doen en train je jezelf om dit steeds sneller te kunnen. Je moet begrijpen waar het over gaat en het kunnen toepassen. Dit oefen je dus door het gewoon te doen. Hoe vaker je dit doet, hoe makkelijker het gaat.

 Materialen:
Het is helemaal niet nodig om veel aan te schaffen om beter te leren, met een paar kleine dingetjes zit je helemaal goed. 
Dingen die wél handig zijn om aan te schaffen:
- Een notitieblok in A4 formaat, hierin maak je al je samenvattingen en oefen je grammatica. Als je dit altijd bij je hebt, kun je wanneer je wilt leren en hoef je niet allemaal boeken mee te nemen, wat je uit het boek moet leren doe je thuis wel. Als je in de trein zit pak je dit er even bij, of als je een tussenuur hebt. Voor anderen is dit een notitieblok, maar voor jou word het houvast.
- Markeerstiften, ik kan niet meer zonder. Het maakt alles veel duidelijker en je kunt makkelijker dingen onderscheiden.
 - Plakkertjes, ik heb deze hele leuke van de hema maar je kunt ook gewone plakkertjes gebruiken en er zelf wat opschrijven. Dit is vooral handig in je boeken, je gaat er natuurlijk niet "love it" in plakken maar wel "read this" of als je iets al geleerd hebt "done" of "remember this". Ze zijn overal handig voor en multi-inzetbaar.

Huiswerk maken:
Huiswerk maken is iets wat niemand leuk vind, toch is het heel belangrijk dat je het wel doet. Doordat je huiswerk maakt lees je de tekst en ben je onbewust, heel bewust bezig met de stof. Ik geef je wat tips om snel en effectief je huiswerk  te kunnen maken.
- Zet je timer op 20 minuten en maak 20 minuten non stop opgaven, neem dan 5 minuten pauze en ga zo door tot je alles af hebt, je kunt je namelijk niet zo lang concentreren en zo werk je heel hard door. Je zult merken dat als je eenmaal in de flow zit, je ook niet meer kunt stoppen.
- Werk in stilte, dit is voor sommige mensen heel lastig maar werkt wel het beste. Het klinkt misschien verleidelijk om je favoriete muziek aan te zetten maar uiteindelijk blijft er meer tijd over om je favoriete muziek te luisteren nadat je klaar bent met je huiswerk.
- Misschien een wat logische  tip, maar probeer zoveel mogelijk vooruit te werken tijdens de les. Als je in de les overige tijd hebt, kun je die het beste benuttigen zodat je thuis minder hoeft te doen in plaats van dat je een beetje voor je uit gaat zitten staren.

Toetsen:
Toetsen kunnen je veel stress geven, zeker als het om een vak gaat waar je moeite mee hebt. Eerder noemde ik al dat de voorbereiding het allerbelangrijkste is. Als je op tijd begint en je weet dat de stof er goed in zit, ga je veel relaxter de toets in en kun je rustiger nadenken. Hier een paar tips om het nog makkelijker te maken voor jezelf:
- Denk rustig na tijdens de toets, raak niet in paniek en blijf rustig nadenken. Als je je druk gaat maken word het alleen maar lastiger om tot heldere en goede antwoorden te komen.
- Lees de vraag goed en onderstreep desnoods belangrijke woorden of elementen, als je een vraag goed begrijpt kost je dat minder tijd en kun je je antwoord het beste vormen. Daarbij heb je daar later meer aan omdat je dan weet hoe de vragen van een bepaald vak geformuleerd worden.
- Vraag niet te veel aan je docent (als dit mag) vaak zorgt dit er juist voor dat je het jezelf alleen maar moeilijker maakt en er weinig mee opschiet. Docenten stellen vaak meerdere opties open en brengen je dus nog meer aan het twijfelen.


Concentratie:
Het is lastig om je te concentreren, vooral als je je langer moet concentreren dan een halfuurtje. Ik geef je mijn tips om je zo lang mogelijk te kunnen concentreren.
- Zorg ervoor dat je geen afleiding om je heen hebt. Werk in een rustige ruimte zonder heel veel rommeltjes om je heen. Het hoeft natuurlijk niet saai te worden, maar rust om je heen is wel heel belangrijk.
- Zorg voor zo min mogelijk afleiding om je heen, geen muziek, geen laptop (alleen als je die nodig hebt) en al helemaal geen telefoon.
- Zorg ervoor dat je in een schone opgeruimde omgeving werkt zodat je je nergens aan ergert en geen afleiding zoekt in bijvoorbeeld opruimen.

Dit was mijn artikel over studietips, nogmaals, ik ben geen expert en deel dit puur en alleen uit ervaring en wat voor mij het beste werkt.

Verder wil ik je nog veel succes wensen zeker als je in je SE's zit en natuurlijk ook bij je examen, je kunt het en het komt allemaal goed!

Bedankt voor het lezen van mijn artikel, mocht je opmerkingen hebben of contact willen opnemen met mij dan kun je een reactie achterlaten onder dit artikel of mailen naar: lifetalktogether@outlook.com volg mij ook op Instagram om de laatste nieuwtjes te volgen rondom mijn blog. Tot de volgende keer!

-xxx- Nienke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten