zondag 4 mei 2014

Boek Review: Promille van Helen Vreeswijk

Hey en Welkom!
Vandaag schrijf ik een review over een boek waarvan ik denk dat je het echt wel gelezen moet hebben. Volgens mij is het officieel een boek voor de jeugd, maar dit boek geeft je een heel belangrijke boodschap mee en het is ook nog eens zo dat je echt verder wilt lezen. Ooit las ik al eerder een boek van Helen Vreeswijk en dat boek was ook heel boeiend. Ik kocht deze dus ook en werd helemaal meegesleept in het verhaal. Zeker dat ik er ook nog van geleerd heb. Het boek heet "Promille" en is echt heel spannend. Het gaat over een meisje dat een drankprobleem krijgt door foute vrienden. Vandaag laat ik je weten wat ik van het boek vind en kort vertel ik waar het verhaal over gaat. Natuurlijk vertel ik je niet alles want het is het lezen absoluut waard! Kijk mee en klik op "meer lezen"!

De kaft van het boek is heel mysterieus en niet veel voorspellend, wat ik altijd heel erg leuk vind aan boeken. De opmaak is mooi gedaan en het boek ziet er gewoon goed uit. Ik moet wel zeggen dat ik voor een harde kaft was gegaan omdat het boek dan net even wat langer mooi blijft.
In de flaptekst word heel mooi beschreven waar het verhaal over gaat zonder dat de hele clou van het verhaal meteen bekend word  gemaakt. Ook staat er een klein verhaaltje over Helen Vreeswijk, wat ik heel leuk aan haar verhalen vind is dat zij zelf bij de recherche heeft gewerkt en dit soort verhalen vaak meemaakt, maar in haar boeken toch net even een iets minder standaard omschrijving ervan maakt. Doordat ze er vaak mee te maken kreeg kan ze heel goed beschrijven hoe deze verhalen kunnen verlopen.
Zoals ik al zei vind ik de manier waarop het verhaal verteld word heel erg leuk en spannend. De schrijfstijl van Helen is heel fijn en je vliegt als het ware over de letters en woorden, je slaat bladzijde na bladzijde om, omdat het zo spannend is. Het lettertype is gewoon normaal en de hoofdstukken zijn logisch opgedeeld.

Het verhaal gaat dus over Angela (14 jaar) die door foute vrienden langzaamaan een drankprobleem ontwikkeld, dit gaat natuurlijk niet van de ene op de andere dag. Terwijl haar vrienden rustig kunnen stoppen moet en zal zij altijd alcohol nodig hebben. Na een paar keer gaat het goed mis en gaat ze out, ze raakt in coma en iedereen weet binnen no-time van haar probleem. Haar ouders proberen haar te helpen om af te kicken maar dat gaat niet zonder slag of stoot.

Een ontzettend spannend en leerzaam verhaal over het gebruik van alcohol onder jongeren waarmee je even met je neus op de werkelijkheid word gedrukt. Natuurlijk ga ik je niet vertellen hoe het verhaal uiteindelijk afloopt.
Promille is denk ik, voor jongeren boven de 12 jaar geschikt en ik denk dat iedereen het verhaal goed kan lezen. Leerzaam voor iedereen en net als bij alle boeken van Helen word je weer even met de realiteit geconfronteerd, hoe moeilijk dat soms is, het is gewoon goed om weer even te weten hoe snel het mis kan gaan en dat het dus iedereen kan overkomen.
Het boek is in elke boekhandel te koop en ook de rest van de serie van Helen Vreeswijk is geweldig als ik de recensies mag geloven. Ook is het boek te bestellen bijvoorbeeld hier en de adviesprijs is 17,50. Dat is het helemaal waard!

Bedankt voor het lezen van dit artikel en ik hoop dat je het boek gaat lezen! Graag wil ik nog even mede delen dat je als je vragen hebt je hier beneden een reactie kunt achterlaten of mailen naar: lifetalktogether@outlook.com . En volg mijn blog zeker even op instagram!

-xxx- Nienke

Geen opmerkingen: