donderdag 20 februari 2014

ThursdayTips: Veilig shopppen!




Heey,
Ik wil je vandaag een paar tips geven over hoe je veiliger kan shoppen (voornamelijk voor je portemonnee). 
Met deze tips hoop ik dat je je ook wat bewuster wordt van hoeveel je alleen al uitgeeft aan boodschappen, kleding en make-up. Dus, lees verder!
Eerst wil je ik je een paar tips vooraf geven:

Tip 1. Pin vooraf een bepaald bedrag wat je wilt uitgeven en pin niet meer bij. Op = op en dus kun je niet meer uitgeven dan dat je van te voren hebt bedacht. 

Tip 2. Nog beter! Neem alleen geld mee en laat je pinpas thuis, dit kan natuurlijk alleen als je al contant geld in huis hebt.

Tip. 3 Maak van tevoren een schatting van hoeveel je ongeveer gaat uitgeven. Maak een lijstje van wat je nodig hebt en schat hoeveel elk product kost wat je nodig hebt, zo ga je steeds kritischer kijken naar wat je nou echt nodig hebt.

Tip 4. Check je rekening vlak voordat je gaat winkelen, je zult dan met je saldo in je hoofd beter nadenken over wat je koopt, in plaats van dat je al drie weken niet hebt gekeken en eigenlijk niet meer zo goed weet hoeveel geld er op je rekening staat.

Tip 5. Neem van te voren door wat waar in de aanbieding is, zo komt het nooit voor dat je net je haarlak kruidvat haalde en diezelfde haarlak bij de jumbo in de aanbieding is.

Nu een paar tips voor tijdens het shoppen:
Tip 1. Loop niet de hele winkel door maar ga gericht op zoek naar wat je nodig hebt waarom zou je bij de shirts kijken als je een broek nodig hebt? Waarom zou je bij de make-up kijk terwijl je alleen kwam voor deodorant of flosdraad? Je moet streng zijn voor jezelf maar neem van mij aan, als je sterk bent geweest en alleen van je lijstje hebt gekocht voel je je echt een held.

Tip 2. Dwaal niet te lang rond in een winkel, hoe langer je loopt te kijken hoe erger je drang wordt om toch iets te kopen. Kun je in deze winkel niet vinden wat je zoekt? Jammer, er zijn nog genoeg andere winkels waar je waarschijnlijk wel vind wat je zocht.

Tip 3. Neem geen mandje (deze is vooral voor drogisterijen) en koop alleen totdat je het niet meer vast kunt houden. Zo blijft het ook nog eens overzichtelijk wat je allemaal hebt gekocht.

Tip 4. Let op kortingsbordjes die in de winkel hangen, waarom een pro set haarlak terwijl die van de kruidvat 1 + 1 gratis is? Waarom een lipgloss van catrice terwijl je er net zo twee van essence kunt kopen voor hetzelfde bedrag?

Tip 5. Vraag overal om het bonnetje, zo kun je later nog eens bereken hoeveel je hebt uitgegeven, of alles klopt en hoeveel je bespaard hebt op die heerlijke kortingsactie.

Nu geef ik je wat tips die je achteraf kunt toepassen.
Tip 1. Zoek al je bonnetjes bij elkaar en tel op hoeveel je in totaal hebt uitgeven. Hieruit kun je twee conclusies halen:
                Conclusie 1: Ik heb precies gekocht wat ik nodig had en ben daarom niet enorm uitgeschoten                 boven mijn beginbudget.
    Conclusie 2: Oei, ik heb iets teveel geld uitgegeven en moet de volgende keer niet overal langs       lopen en mijn pinpas thuis laten.
Tip 2. Houd een maand bij wat je totale uitgaven zijn alleen aan materiële dingen, dus niet aan belastingen en huur, maar echt aan spullen zoals: kleding, boodschappen, make-up en verzorging. 

Tip 3. Bedenk elke keer nadat je conclusie 2 heb getrokken hoe je de volgende keer op meerdere manieren meer uit je geld kunt halen.

Dit waren mijn tips over hoe je dus veiliger kunt shoppen. Ik denk dat het even ervaring opdoen is voordat je erachter komt wat het beste voor jou werkt. Het zal echt niet in een keer lukken om je aan al deze stappen te voldoen maar het is wel belangrijk om goed met geld om te kunnen gaan. Het geeft je ook echt een kick als je supergoedkoop uit bent alleen door een beetje slimmer te winkelen. Want ja, we leven nu eenmaal in een tijd dat het gewoon soms even behelpen is. En dat kan prima, als we het maar proberen!

Ik hoop uiteraard dat je wat aan mijn tips hebt gehad en dat je nu ook meer zin krijgt om efficiënt te gaan winkelen. Ik heb in ieder geval mijn best gedaan om je op de goede weg te helpen!

Mocht je nog vragen hebben? Mail dan naar: lifetalktogether@outlook.com
 
-xxx- Nienke


Geen opmerkingen:

Een reactie posten