zondag 29 maart 2015

Mijn Profielkeuze + Uitleg


Hey,
Ik weet dat het nu ongeveer tijd is dat de derdejaars op havo en vwo hun profielkeuze moeten gaan maken, een lastige keuze die ik vorig jaar al maakte (ik zit in 4 havo). En daarom leek het me leuk om een artikel te maken over welk profiel ik heb gekozen, met welke vakken en waarom. Het is namelijk gewoon heel lastig om in de derde klas al een keuze te maken over je toekomst, het bepaalt natuurlijk niet alles, maar het is zeker belangrijk om er goed over na te denken. Ben je benieuwd? Lees dan snel verder!




Om te beginnen heb ik het profiel Cultuur & Maatschappij, een profiel dat gericht is op talen en cultuur.
Oké laten we even kijken naar mijn profiel:

Gemeenschappelijk:
Deze vakken heeft iedereen, het verschilt per school of je bijvoorbeeld Ckv en rekenen nog hebt.
- Engels
- Gym (lo)
- Loopbaanoriëntatie
- Maatschappijleer
- Nederlands
- Rekenen

Profielvakken:
In je profiel heb je vier vakken, je kunt tussen verschillende dingen kiezen.
- Aardrijkskunde
- Duits
- Geschiedenis
- Kunst (beeldende vorming)

Keuzevakken (vrije ruimte):
- Biologie
- Economie

Dat is mijn profiel, waarom heb ik voor deze vakken gekozen? Ten eerste even voor de duidelijkheid, iedereen heeft het gemeenschappelijke deel, hier valt niets aan te kiezen. Dan heb je het profieldeel, hierin maak je steeds een keuze tussen twee vakken waarvan er uiteindelijk vier overblijven. Ik vind aardrijkskunde heel erg leuk en ook belangrijk voor je algemene ontwikkeling, het was dus duidelijk dat ik dat koos. In Duits ben ik best wel goed en ik vind het belangrijk dat ik later met ons buurland goed kan communiceren. Geschiedenis is een vak dat bij C&M en E&M vast zit in het pakket, hier kan je dus niet over kiezen. Kunst koos ik omdat ik misschien grafisch vormgever wilde worden (inmiddels niet meer) en omdat ik kunstgeschiedenis heel belangrijk en interessant vind. Ook wil ik me graag wat meer verdiepen en meer leren over technieken. In de vrije ruimte was het voor mij belangrijk dat ik de vakken ging doen waar ik minder goed in ben, omdat je met je examen een vak uit dit gedeelte niet hoeft te doen. Ik koos voor biologie en economie omdat ik biologie een jaar niet had gehad (alleen in de eerste en tweede) en ik een beetje bang was dat dat nog wel eens heel ingewikkeld kon worden. Economie koos ik omdat ik geen wiskunde heb, en mijn rekenen toch wel een beetje wil onderhouden. Ik heb heel veel moeite met rekenen en daarom leek het me beter om economie te kiezen, rekenen maar ook leren over het bedrijfsleven en de economie in Nederland. Iets wat ik ook belangrijk vind voor algemene ontwikkeling. Nou, dat zijn dus de redenen waarom ik voor deze vakken heb gekozen.

Maar hoe weet je nou wat je moet kiezen? Natuurlijk weet je wel vrij snel of je een natuurprofiel wilt of een cultuurprofiel. Ben je goed in bètavakken, dan kies je voor een natuurprofiel, ben je goed in talen en geschiedenis, dan kies je een cultuurprofiel. Ik heb eigenlijk maar een tip voor je keuze en dat is, houdt je profiel zo breed mogelijk, zorg dat je van alle kanten wat meekrijgt zodat je later met je opleiding nog veel kanten op kunt. Luister naar je gevoel en praat er met meerdere mensen over, vrienden, je ouders, je decaan en vraag random aan mensen die jou kennen wat ze denken dat jij moet gaan kiezen. Probeer hun meningen op een rijtje te zetten, luister naar je eigen mening en denk er goed over na. Op internet zijn veel interessetests te vinden die je kunnen helpen met je keuze. Laat je niet tegenhouden doordat je denkt dat je iets misschien niet kan, 'Every great dream begins with a dreamer'. Je zult zelf in je toekomst moeten geloven en je niet tegen laten houden door anderen. Alles begint met een droom, iets waarvan je nooit had gedacht dat je het zou kunnen, daar moet je voor gaan.


Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt gehad en dat je nu beter weet wat je wilt, of dat je in ieder geval beter weet welke kant je op wilt. Heb jij je profielkeuze al gemaakt? Wat vond jij belangrijk?



Mocht je vragen of opmerkingen hebben, kun je een reactie achterlaten onder dit artikel of mailen naar: lifetalktogether@outlook.com. Volg mij ook op Instagram en Bloglovin' om op de hoogte te blijven van alles wat er rondom mijn blog gebeurt! 

Bedankt voor het lezen van dit artikel en tot de volgende!
-xxx-
Nienke



Geen opmerkingen:

Een reactie posten