donderdag 26 maart 2015

How-to: Een To-do Lijstje Opstellen


 Hey,
We hebben er allemaal wel eens moeite mee om taken af te maken en om tijd in te plannen voor de meest verschrikkelijke klusjes. Ik ben zo iemand die het liefste zelfs een toiletbezoek op mijn to-do lijstje zet. Ik krijg vaak van vrienden en familie te horen dat ik soms wat doorsla in mijn notitieboekjes verslaving. Maar ik kan er natuurlijk ook mijn voordeel mee doen dat ik echt heel veel tips, trucs en kennis van plannen heb, vandaag ga ik je laten zien d.m.v. een artikel hoe je een algemeen to-do lijstje kunt maken. Je kunt per dingen die je moet doen (klusjes in huis, blogposts schrijven, huiswerk, leren etc.) je lijstje een beetje aanpassen aan wat jij prettig vind. Maar ik laat vandaag gewoon een goede basismanier zien. Benieuwd? Lees dan snel verder!




Afhankelijk van hoeveel dingen je moet doen, kun je een notitieboekje nemen. Als ik veel taken moet doen in verschillende categorieën, ga ik vaak voor het grote blok van HEMA dat je helemaal links ziet. Voor een doordeweekse dag, wanneer ik per dag een aantal vaste taken heb, kies ik voor het roze ringband boekje, ook van HEMA. Deze blijft door de ringband goed open liggen op mijn bureau als ik aan het werk ben. Het schriftje met de vrolijke kleurtjes van de action gebruik ik vaak om mee te nemen, als ik bijvoorbeeld op school in tussenuren huiswerk aan het maken ben of bij mijn oma aan het bloggen ben, dat is net wat makkelijker. Van het kleine blauwe boekje van de zeeman heb ik er meerdere, deze slingeren overal in tassen, zodat als ik een keer stress heb onderweg over alles wat ik moet doen ik dat even makkelijk ergens op kan schrijven. Weg met die stressgedachten, op papier ermee!

Voor dit artikel koos ik voor het grote blok van HEMA omdat ik voor een weekend plande en veel te doen had in verschillende categorieën. Wat je nodig hebt om te plannen:
- Wat markeerstiften (minimaal 4)
- Een pen
- Een notitieboekje
- Eventueel een stift

Laten we beginnen met plannen!


Ik plan het liefste met dit concept, je maakt verschillende categorieën van dingen die je moet doen, je werkt deze uit in kleine stappen en streept alles af d.m.v. een vinkje en de tekst te markeren. Dit is een planning die ik eerder maakte, maar voor dit artikel maken we natuurlijk een nieuwe.


 We beginnen met de datum en de dag, zo kun je later je lijstje nog eens terugvinden en eventueel taken die je niet hebt afgekregen opschrijven op een nieuw to-do lijstje.


Ik markeer de titel altijd roze, door verschillende kleuren te gebruiken krijg ik meer overzicht en wordt het allemaal net wat duidelijker. Probeer gewoon eens wat voor jou werkt, het kan ook zijn dat je alleen maar heel erg gek wordt van al die kleurtjes, dan laat je de tekst gewoon kaal. 


Dan is het tijd om een legenda te maken, je maakt verschillende categorieën, ik keek gewoon naar de dingen die ik moest doen. School, persoonlijk en blog. Geef die onderdelen een kleurtje zodat het voor jou duidelijk maakt hoeveel je van een categorie je moet doen.


Zo, dat maakt het allemaal een stuk duidelijker. Vaak zet ik ook een motiverende tekst boven de taken, angstig klamp ik me vast aan mijn lijstje en kijk ik er tienduizend keer op, als ik die tekst dan zie staan ben ik weer gemotiveerd. Onbewust let je er toch op, probeer het maar!


Het is het makkelijkste om te plannen vanuit een vast onderdeel, je agenda bijvoorbeeld. Deze gebruik ik eigenlijk alleen voor schoolwerk, hierin staat precies wat ik voor huiswerk moet maken en wanneer ik welke toets heb. Daar begin ik dus mee.


Dan is het tijd om de taken op te gaan schrijven, je kijkt per 'onderdeel' wat je daar allemaal voor moet doen. Als ik huiswerk moet maken voor het vak Engels, schrijf ik gewoon op: 'En hw maken', maar als ik bijvoorbeeld een toets Duits heb, moet ik de woorden leren, de zinnen leren, de grammatica samenvatten en oefenen. Daar horen dus meerdere taken bij, die schrijf ik gewoon onder elkaar op zodat het voor mij stap voor stap duidelijk is wat er moet gebeuren. Zo doe ik dat bij alle onderdelen.


Voor mijn blog gebruik ik een schema in word waarop alle artikelen en video's in staan op de dag dat ze online moeten, vanuit hier kan ik dus een planning gaan maken voor mij blog. Zorg ervoor met plannen dat je prioriteiten stelt, dat artikel van volgende week kun je gerust later doen, richt je nu op de artikelen/video's van deze week. Probeer je planning haalbaar te maken, dit is vaak het lastigste, vraag niet teveel van jezelf want dat zal later alleen maar voor teleurstellingen zorgen.


Ook hier geldt weer, verdeel het in subtaken, de hoofdtaak is een artikel maken, subtaken zijn foto's maken, foto's bewerken en het artikel schrijven. Als je dit in stapjes opschrijft krijg je veel meer overzicht. Zoals je ziet heb ik een bepaalde manier van opschrijven met wat afkortingen zodat het allemaal op een regel past. Maak niet te veel afkortingen en zorg dat je je eigen lijstje nog snapt, anders wordt het een zooitje.


Persoonlijke taken haal ik niet uit een agenda of iets dergelijks, er zijn gewoon elk weekend wat dingen die moeten gebeuren en die schrijf ik er ook bij, omdat ik juist deze dingen vaak vergeet.


En dat is dit hoe mijn planning eruitziet, je hoeft natuurlijk niet van boven naar beneden te werken maar ik merk dat dat wel het makkelijkst is, zo stel je vervelende taken niet uit en vaak zet je het belangrijkste (bij mij school) toch bovenaan op je lijst.

Dit waren mijn tips over de manier waarop ik een to-do lijst maak. Ik hoop dat je er wat aan hebt gehad en dat het je nu beter lukt om taken af te krijgen. Ben jij een goede planner of loopt het altijd in de soep?

Mocht je vragen of opmerkingen hebben, kun je een reactie achterlaten onder dit artikel of mailen naar: lifetalktogether@outlook.com. Volg mij ook op Instagram en Bloglovin' om op de hoogte te blijven van alles wat er rondom mijn blog gebeurt! 

Bedankt voor het lezen van dit artikel en tot de volgende!
-xxx-
Nienke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten