maandag 31 maart 2014

DIY: Ketting pimpen

Hey,
Je kent het vast wel, je hebt een sieraad gekocht en achteraf vind je het toch niet zo mooi en is de kleur toch moeilijker te combineren dan dat je gedacht had. Wat moet je dan doen? Ik heb zelf al enige tijd een halve maan met strepen erop die ik niet zo mooi vind, ik ging een beetje nadenken en kwam op het idee om er met nagellak overheen te gaan, ik vind het resultaat heel erg leuk geworden en heb foto's gemaakt terwijl ik bezig was. Kijk je mee?
Zoals ik al zei vind ik deze ketting niet meer zo mooi en wilde ik laten zien hoe ik hem heb gepimpt. Zullen we beginnen?

Oké, je hebt niet veel nodig voor deze do it yourself maar toch zet ik het even voor je op een rijtje.
- Een oud sieraad ( kan van alles zijn, hoeft niet perse een ketting te zijn)
- Nagellak kleuren naar keuze
- Een papiertje of placemat (zodat de tafel niet vies word)
Ik gebruik deze twee lakjes.
- HEMA long lasting nailpolish in nummer: 850
- Essence nail art special effect topper in nummer: 02 circus confetti
Het is het makkelijkst als je een beetje goed dekkende lak hebt, dan ben je het snelst klaar.
Neem eerst de kleur die je als onderlaag wilt gebruiken en ga aan de slag met nagellak.
Ik lakte het hele sieraad zwart. Ik twijfelde een beetje of dat ik twee laagjes zou doen of gewoon een dikke en heb uiteindelijk gekozen voor een dikke laag. Het is natuurlijk helemaal aan jou om te besluiten wat voor patroon je op je sieraad maakt. Je zou ook een leuk patroontje kunnen maken met strepen en driehoeken, net wat je leuk vind.
Vergeet niet om ook de boven- en onderkanten mee te nemen. Ik deed dit heel voorzichtig met niet teveel nagellak op mijn kwastje, zo krijg je geen druppels nagellak op de ketting. Ik zit te denken terwijl ik ik dit schrijf, dat dat ook best een leuk idee is. Ik zal het even kort uitleggen, je neemt een felle kleur en lakt daarmee de ketting zelf, vervolgens breng je aan de bovenkant een andere felle kleur dik aan en houd hem dan rechtop zodat de nagellak naar beneden valt. Een superleuk effect lijkt mij. Goed, laten we verder gaan.

Daarna hang je ketting even te drogen, ik deed dit aan mijn kettingenrek en heb even een half uurtje gewacht. Laat de ketting zo lang mogelijk drogen voor het meest egale effect.
Zie je die mooie donkerblauwe glittertjes in de lak? Prachtig denk ik, zeker als de zon erop schijnt.
In principe kun je het zo laten en blanke lak er overheen doen, maar ik ging verder. 
Ik maakte met de glitterlak aan de randjes van de ketting nog een laagje, wat echt een heel leuk effect gaf. Ik denk dat als je net als ik van die randjes wilt hebben je dat het beste met glitterlak kunt doen omdat het dan niet zoveel opvalt als je een foutje maakt.
En ook deze moet je weer even goed laten drogen. Zie hoe leuk het effect is!
Ik besloot nadat de glitter ook goed was opgedroogd een flinke laag topcoat eroverheen te gooien zodat het wat beter beschermt was en er niet zo snel afsluit. Nadat je dit hebt gedaan moet je de ketting (of het sieraad) even goed laten uitharden, ik heb het een hele nacht laten drogen.
En dit is hoe de ketting dan geworden is, veel meer mijn smaak en ik heb weer veel meer zin om de ketting te gaan dragen en combineren.

Ga jij je sieraden ook pimpen met nagellak? Als je iets leuks hebt gemaakt vind ik het echt leuk om dat te zien! Je kunt mailen naar: lifetalktogether@outlook.com of een reactie achterlaten hier beneden.

Bedankt voor het lezen van dit artikel!
-xxx- Nienke

2 opmerkingen:

  1. Wat heb je dat SUPER leuk gedaan! De ketting staat erg mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ontzettend bedankt Svenja! Ik ben ook echt blij met het resultaat! Heel makkelijk om zelf ook eens te proberen hoor!

      Verwijderen