donderdag 28 augustus 2014

Organize: Belangrijke Papieren

Hey,
We vinden het allemaal lastig, of we nou op kantoor werken of gewoon thuis zijn. Papieren bewaren en netjes opbergen. We raken regelmatig wat kwijt omdat het overal ligt en er geen systeem voor is. Vandaag geef ik je wat tips om belangrijke papieren toch een beetje netjes op te bergen, zodat je er later makkelijk bij kan komen zonder eerst een half uur te zoeken. Wil je weten wat mijn tips zijn? Lees dan snel verder!



Ik geef je eerst wat tips vooraf die heel handig zijn om ervoor te zorgen dat er niet overal wat verspreid ligt maar dat er voor elke soort papier een plek is waar je dat opbergt. Zodat als je iets belangrijks zoekt in deze categorie, je maar op een plek hoeft te kijken.
- Zorg er dus voor dat je voor een bepaalde soort papier een plek maakt waar je alles opbergt. Zo kan het, als je iets zoekt, maar op een plek liggen.
- Zorg voor een goed systeem, tijdschriften doe je in een tijdschriftenbak of mand. Bonnetjes kun je bijvoorbeeld bewaren in een bakje of doosje.
- Houd het logisch voor jezelf, leg niet ergens iets neer waarvan je het niet logisch vind dat het daar ligt. Zo raak je snel dingen kwijt. 

Ik ga je nu een aantal soorten papier laten zien en ik laat zien hoe ik ze opberg. Ik ruim dit altijd eens in de zoveel tijd op. Ook geef ik je tips om het opruimen ervan iets makkelijker te maken.

We hebben tegenwoordig bijna allemaal wel een prikbord of magneetbord, ik ook. En na een tijdje hangt daar altijd zoveel op dat ik niet meer weet wat er allemaal hangt. Tijd om dit uit te zoeken.
Haal alles van je bord af en leg het op een stapel. Het maakt niet uit dat het door elkaar ligt want we gaan het straks, stuk voor stuk opruimen.

Neem twee memoblaadjes, schrijf op de een "weg" en op de ander "houden". Leg deze een stukje van elkaar af op een tafel en het sorteren kan beginnen.
 Nu is het heel simpel, sorteer gewoon al je papier op wat je wilt houden, of wat je weg wilt gooien. Dit werkt heel makkelijk en overzichtelijk.
 En dan zal het er zo uit zien.
Hang alles terug wat je op de stapel "houden" hebt gelegd en je prik/magneetbord zal er weer netjes en overzichtelijk uitzien. Je hoeft maar een blik te werpen op je bord en alles is duidelijk. Alles wat op de stapel "weg" lag, gooi je gewoon weg.
Ook tekeningen, posters en kaarten zijn lastig op te bergen. Ik heb een makkelijke manier gevonden waarop je tekeningen ook mooi kreukvrij blijven.
Doe weer hetzelfde, het is altijd goed om het nog eens uit te zoeken. Ik sorteerde hier trouwens mijn tekeningen die ik op school had gemaakt en meekreeg toen de vakantie begon.
Steek nu alles in een  multomap, die van mij is van de action maar deze kun je echt overal vinden. Dit is echt het makkelijkste. Zo hoef je geen gaatjes in je papier te maken en deze mappen zijn ook groot genoeg om tekeningen in te bewaren.
Om tijdschriften op te bergen maakte ik een extra briefje erbij, dit kun je natuurlijk overal bij maken. Dit briefje maakte ik omdat ik wat tijdschriften voor de sier neer wilde leggen op een andere plaats dan mijn tijdschriftenbak.
Sorteer deze ook weer op wat je er mee wilt gaan doen. Wees vooral met tijdschriften kritisch, je koopt vaak nieuwe tijdschriften en denk je echt dat je dat tijdschrift nog gaat lezen?
Doe nu alle tijdschriften in een bak of mand en gooi de rest weg.

Dat zijn een beetje mijn tips voor papier opbergen. Maar doe het vooral op de manier zoals jij het prettig vind werken. Het is ook een beetje uitzoeken hoe het voor jou fijn werkt.

Mocht je vragen of opmerkingen hebben, kun je een reactie achterlaten onder dit artikel of mailen naar: lifetalktogether@outlook.com. Volg mij ook op Instagram om op de hoogte te blijven van alles wat er rondom mijn blog gebeurd! 

Bedankt voor het lezen van dit artikel en tot de volgende!
-xxx-
Nienke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten