donderdag 17 juli 2014

De Houdbaarheid Van Make-up En Producten

Hey,
In dit artikel ga ik je wat meer vertellen over de houdbaarheid van make-up en beautyproducten. Het is namelijk best lastig om te bepalen wanneer een product nog goed is en wanneer niet. Ik ben absoluut geen expert op dit gebied maar ik heb door de jaren heen wel een heleboel hierover geleerd. Ik vind het namelijk heel interessant om hierover te leren en om steeds meer manieren te ontdekken waarmee je je producten zo lang mogelijk goed houdt. Eerst informeer ik je over de basis en daarna gaan we het hebben over specifieke producten. Ook vertel ik je hoe je kunt ondervinden of een product nog goed is en vertel ik je hoe je het meeste plezier uit een product haalt. Lees je mee?
De basis:
Over het algemeen is het zo dat als een product er niet gek uit ziet (denk hierbij aan klontjes, dun/dik worden enz.), en niet raar ruikt gewoon nog goed is. Maar er zijn wat dingen waar je wel rekening mee moet houden. Zo kan het zijn dat een product na een bepaalde tijd niet meer goed zijn werk doet (zonnebrand) of dat een product niet lekker meer aanbrengt. (nagellak)

Er zijn twee manieren om te ondervinden of een product nog goed is, ik geef je beide manieren even.

1. Op alle producten (ook make-up) is een merk verplicht om dit tekentje te hebben, een potje met een aantal maanden erin. Het aantal maanden geeft aan hoelang een product goed is nadat je het geopend hebt. Let wel, als je een product koopt en het niet open maakt, gaat deze tijd pas in nadat je het product wel geopend hebt. Gebruik dus nooit twee dezelfde crémes tegelijk, zo doe je er minder lang mee. Dit geldt natuurlijk voor alle producten.

Nou is het zo dat je een product soms veel langer kunt gebruiken dan men zegt, of juist andersom, dat je het veel korter kunt gebruiken dan men zegt. Ik geef een paar voorbeelden:
- Mascara. Op de verpakking staat vaak dat je dit product zo'n twaalf maanden kunt gebruiken. Dit is helaas niet zo, na drie maanden is mascara niet meer bruikbaar. Vroeger was ik van mening dat dit onzin was, maar later las ik in een beautyboek dat het inderdaad zo is. Ik zal het even uitleggen, zodra je een mascara openmaakt komt er lucht/zuurstof in, je haalt de borstel er constant in en uit (nog meer lucht erbij) doordat er zuurstof bij het product komt vermenigvuldigen bacteriën zich extra snel. Aangezien je mascara op je ogen gebruikt moet je je dus strikt aan die drie maanden houden wil je geen oogontsteking of infecties krijgen.
- Crémes en bodylotions. Dit zijn producten waar je over het algemeen veel mee smeert en je het dus niet zo lang gebruikt (omdat ze snel opgaan), de meeste producten met een crèmesubstantie zijn volgens de verpakking een jaar goed, sommige zelfs twee jaar. Ik ben het daar niet helemaal mee eens, in crèmes zitten vaak bestanddelen die snel overstuur gaan bij aanraking van lucht of water. Probeer dus maar één product tegelijkertijd te gebruiken en doe er niet te lang mee. Ook is het verstandig als je het product op een donkere droge plek zet. Laat je crèmes, foundations en zonnebrand dus niet in de badkamer staan.
- Poedermake-up en oogschaduw. Over het algemeen blijft een product in poedervorm het langst goed. Op verpakkingen staat vaak dat je het zo'n drie jaar kunt gebruiken, dat is ook zo en als je je kwasten goed schoon houdt en er geen water of crème aan toevoegt kun je het nog wel langer gebruiken.
- Zonnebrand.  Zonnebrand is vaak een jaar goed, je kunt zonnebrand zeker langer gebruiken maar na een tijdje zal de factor afnemen. Dat betekent dus dat hoe langer je een zonnebrandcrème zult gebruiken, hoe slechter deze zal werken. Ik raad je aan om gewoon elk zonnebrandseizoen een nieuwe fles te kopen.

Dat waren een aantal voorbeelden over hoe je de houdbaarheid van een product kunt bepalen aan de hand van het potje wat dus op iedere verpakking staat. Er is wel nog een andere manier die wat mij betreft iets makkelijker is. Die deel ik nu met je!
2. Analyseren. Je kunt namelijk veel makkelijker zelf bepalen of je product nog goed is. De enige uitzondering hierop is de mascara, die moet je echt maar drie maanden weggooien. Er zijn twee dingen waar je dan op moet letten. Ik vertel je welke.
 Twee dingen waar je op moet letten:
- De substantie. Is je product korrelig, droog, te dik, te dun of is de substantie gaan scheiden? Dan is je product niet meer goed. Brengt je product niet lastig aan en kun je het goed uitsmeren? Dan kun je je product nog prima gebruiken.
- Kleur. Is je product niet meer de kleur die het was toen je het kocht? Weggooien! Er is dan iets in de substantie veranderd door bacteriën.

Je kunt het beste testen of een crème nog goed is door een klein beetje op je hand te smeren (dat was je er makkelijk af) en te voelen en te kijken of het nog goed is. Voor make-up (denk poeder, lipstick of eyeliner) geldt eigenlijk hetzelfde.
Geur. Als je eenmaal hebt ondervonden dat de substantie en de kleur van je product nog goed is, moet je nog even testen of de geur goed is. Ruikt je product nog goed? Niks aan de hand. Heeft je product een naar luchtje of ruikt het een  beetje bedorven? Weggooien! Ook hier geld weer dat er iets in de formule is veranderd waardoor en bacteriën bij het product zijn gekomen.

Dit waren de manieren waarop je kunt ondervinden of je product nog goed is. Zelf vind ik analyseren het makkelijkst omdat het lastig is om voor al je producten te onthouden wanneer je het opengemaakt hebt.

Hoe vaak moet je je producten uitzoeken?
Dit is natuurlijk helemaal aan jou, maar ik denk dat iedereen wel een wissel heeft van producten in een bepaalde periode. In de zomer haal je je zonnebrand, bronzers, lipgloss en scrub weer naar voren. In de winter ben je druk in de weer met crèmes, rode lipstick, handcrème, bodylotion en lippenbalsem. Het is dus handig dat als je merkt dat het mooier weer wordt, je je winterproducten omwisselt voor zomerproducten en vervolgens als je merkt dat het weer kouder wordt, je je zomerproducten weer achteraan zet en je winterproducten naar voren schuift. Als je dit doet is het een goed moment om alles even uit te zoeken. Je pakt gewoon alle producten die je op dat moment hebt en ruikt en smeert even of ze nog goed zijn, bedenk je tegelijkertijd of je dit product wel daadwerkelijk gebruikt. Aan de hand hiervan gooi je het weg, of houd je het.

Dit was mijn artikel over de houdbaarheid van make-up en producten, ik hoop dat je er wat aan gehad hebt. Zoals ik al zei, ik ben geen expert en heb dit gewoon door de jaren heen geleerd. Mocht je alles nog niet helemaal begrijpen dan raad ik je aan om deze video even te kijken. Dit is een heel oude video van Mascha maar deze video is heel informatief en handig, ik heb er zelf ook wat dingen van geleerd.



Mocht je vragen of opmerkingen hebben, kun je een reactie achterlaten onder dit artikel of mailen naar: lifetalktogether@outlook.com. Volg mij ook op Instagram om op de hoogte te blijven van alles wat er rondom mijn blog gebeurd! 

Bedankt voor het lezen van dit artikel en tot de volgende!
-xxx-
Nienke



Geen opmerkingen:

Een reactie posten